یک کارشناس تغذیه نسبت به مصرف یکباره غذا و نوشیدنی‌ها بعد از وعده افطار هشدار داد و اظهار کرد: افراد باید جهت حفظ سلامت دستگاه گوارش، مصرف غذا و نوشیدنی‌ها را در وعده افطار تا سحر تقسیم کنند.
کد خبر: ۴۳۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ 27 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،سهیل عباسی، با بیان اینکه در ماه رمضان عادات غذایی افراد دچار تغییر می‌شود، گفت: در مطالعاتی که توسط اساتید و همکاران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر روی مردم کرمانشاه صورت گرفت مشخص شد که طی این ماه ممکن است مصرف لبنیات و گوشت‌ها کاهش یابد، ولی درعوض مصرف میوه‌ها و سبزیجات افزایش یابد.

وی افزود: همچنین به علت مصرف انواع دسرهایی نظیر حلیم (به همراه شکری که مصرف می‌شود)، شله زرد و انواع شیرینی‌ها نظیر زولبیا و بامیه ممکن است مصرف قندهای ساده، شکر و روغن‌های ناسالم که در تولید انواع زولبیا و بامیه بکار برده می‌شود در این ماه افزایش یابد که عوارضی نظیر افزایش چربی خون را به دنبال دارد.

عباسی به احتمال بروز کم آبی بدن طی مدت روزه داری اشاره کرد و افزود: به علت همزمانی ماه مبارک رمضان و فصل گرما احتمال بروز کم آبی برای بدن و تنش آبی بالا می‌رود، به همین دلیل باید به مصرف آب طی سرتاسر شب (از افطار تا سحر) توجه ویژه داشت.

وی یادآور شد: چای، قهوه و انواع آبمیوه‌های صنعتی، جایگزین مناسبی برای آب نیستند و توصیه می‌شود برای تأمین آب بدن در ساعات مجاز، از خود آب به عنوان مایع اصلی استفاده شود.

عباسی با توصیه اینکه صرف وعده افطار با مواد غذایی ساده همراه باشد، گفت: بهترین گزینه برای افطاری و به اصطلاح باز کردن روزه، استفاده از انواع آش‌ها و سوپ‌ها، آب، چای یا 
شیر ولرم تا گرم (که اندکی شیرین شده باشد) و چند عدد خرما است.

وی افزود: وعده شام نیز باید با فاصله حدود یک ساعت از افطار صرف شود و می‌توان از انواع غذاهای پلو خورش و خوراک‌ها (ترجیحا سرخ کردنی کمتر مصرف شود)، با حجم مناسب و نه بسیار زیاد استفاده کرد.

عباسی تصریح کرد: با توجه به اینکه مدت زمان مجاز برای خوردن محدود و اندک است، افراد باید با برنامه‌ریزی مناسب، طی شب و هنگام سحر به مصرف میوه و سبزیجات و البته لبنیات، دقت کافی داشته باشند.

وی در خصوص مصرف زیاد نمک هشدار داد و اظهار کرد: برای پیشگیری از تشنگی طی روز، هنگام سحر باید از مصرف زیاد نمک خودداری شود، اما از آنجا که بدن به میزان اندک و محدود به نمک نیاز دارد و در طول روز به علت تعریق احتمالی تا حدودی آب و نمک از دست می‌رود، می‌توان طی وعده شام اندکی نمک به غذا زد.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: برای پیشگیری از مشکلات گوارشی، مصرف غذا و نوشیدنی‌ها در طول زمان افطار تا سحر توزیع شود و در هیچ وعده‌ای، غذا یا نوشیدنی زیاد مصرف نشود و تا حد ممکن از خوابیدن بلافاصله بعد از وعده سحری پرهیز شود.

عباسی در خصوص زمان ورزش در این ماه گفت: ورزشکاران می‌توانند پس از مصرف وعده افطاری به انجام ورزش‌های سبک بپردازند. بهتر است هنگام ورزش از آب با غلظت قند حدود شش تا هشت درصد استفاده کرد(به ازای هر 100 سی سی آب، سه تا چهار حبه قند معمولی به ان اضافه شود).

وی ابراز امیدواری کرد: افراد با رعایت نکات تغذیه‌ای در کنار بهره معنوی از ماه مبارک رمضان، سلامت جسمی خود را نیز در این ماه هدیه بگیرند.



 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار